Capellades

Capellades: molí paperer i neandertals

21/02/14

L'Anoia és una comarca desconeguda per nosaltres. Hi hem passat de camí a les comarques de Lleida, però mai no l'hem visitada. Això canviarà avui: anirem a Capellades! Hem vist per internet que hi ha uns tallers familiars al Molí paperer així com una visita molt interessant al jaciment neandertal "Abric Romaní" i cap allà anem!
Sortim avui divendres mateix amb llum de dia i ens dirigim cap a l'A2. Arribem a la zona on ens instal·larem ja de nit, però en bona hora per sopar uns entrepans boníssims. Quina gana! El lloc és força bonic; són uns jardinets a l'entrada del poble (Ronda Capelló).
A l'extrem dels jardinets hi ha una tanca des d'on es veu el riu Anoia a sota, ja que el poble de Capellades es troba a dalt d'una muntanya.

Vistes des de Capellades

22/02/14

Aquest matí, després d'esmorzar anirem cap al molí paperer. Abans, però, juguem una mica pel parc que tenim just al davant amb el cotxe teledirigit que duem a l'autocaravana. Que divertit, això de tenir el terreny de joc just "davant de casa"! La veritat és que estem en un barri molt tranquilet.

A l'hora convinguda (és millor fer reserva prèvia) anem xino-xano cap al molí paperer. És a 10 minutets escassos d'allà on hem aparcat l'AC. Tenim una estoneta per visitar pel nostre compte les dues plantes no incloses en la visita guiada. Pel costat del molí hi passa un canal que és el que feia moure la maquinària del molí:

La primera part és un recorregut per la història de la impressió (litografia, xilografia, la impremta...)

El món del "packaging"

Els tipus mòbils dins dels corresponents calaixets

Aquesta és la impremt "portatil" (sic) de Gutenberg

La sala de dalt de tot són unes golfes molt grans on s'hi estenien els papers a fi que s'assequessin. A banda de posar-hi uns estenedors amb papers, també hi ha una interessant exposició d'art contemporani fet amb diferents tipus de tècniques de treballar el paper. Aquí n'hi ha una mostra:

I aquí veiem la funció inicial de les golfes d'un molí paperer: assecar els fulls.

Un cop visitades aquestes dues plantes, baixem cap a la planta baixa on una guia ens fa una visita guiada al soterrani del molí i ens explica fil per randa tot el procés de la fabricació del paper. En aquest molí usaven draps vells per fer el paper. Veiem tot el procés des de l'inici: estripar els parracs, blanquejar-los, deixar-los en remull al "podridor" (la ferum devia ser impressionant!), picar-los fins deixar-los reduïts a una mena de pasta, fer els fulls, premsar-los, assecar-los... quina feinada fer un sol full!!!

Aquestes rodes que giraven amb la força de l'aigua de l'aigua del rec que recorre tot el poble feien moure els martell que picaven els draps a fi que es formés com una pasta. Quan estaven en funcionament el soroll era eixordidor! Entre la pols que es generava amb l'estripat i espolsat dels draps, la pudor, el soroll i l'humitat, treballar en un molí paperer segur que era duríssim!Per a més detalls de com es feia el paper cliqueu aquí.

Un cop acabaa la visita, uns quants de nosaltres anem cap al taller familiar de fabricació de paper, on podem aplicar a petita escala, ja que la pasta de paper ja està feta, tot el que ens han explicat. Podem triar diferents tipus de paper (verd, blanc, gris) i diferents marques d'aigua.

Triem la marca d'aigua que volem

Ho aboquem sobre una roba i ho escorrem bé

Anem apilant diferents capes de robes separadores i fulls de paper, que després premsarem.

Bonic full de paper (encara molt humit)

Després d'aquesta visita tan interessant tornem a l'AC a dinar i descansar una mica. A la tarda sortim a comprar quatre coses al súper per sopar i per dinar demà i aprofitem per visitar una mica més el poble.
Després de sopar una mica de lectura i bona nit...

A relaxing cup of tea in Capellades...

23/02/14

Aquest matí visitarem el jaciment neandertal de l'Abric Romaní. Hi ha unes hores programades per fer la visita. Com que arribem mitja hora abans (és a 5 minutets d'on hem dormit), decidim baixar per les escales que baixen fins a la base de la cinglera, on hi ha els horts del poble. Un cop a sota, veiem des de baix estant tota la cinglera de l'Abric Romaní que visitarem d'aquí una estoneta, quan obrin.

El camí que recorre paral·lel a la cinglera, era l'antic camí ral. Allà hi havia un punt de control de qualitat per als carros carregats de paper que anaven cap a l'interior de la Península Ibèrica. Sembla mentida que aquest camí, avui voltat de cases velles fos un lloc tan transitat i ple d'hostals durant els segles XVI-XVII.

Abans de pujar cap al jaciment, ens refresquem en la curiosa font de la Reina (hi poden beure de dos en dos!). Es creu que la van fer en memòria de Peronella d'Aragó (dona de Ramon Berenguer IV) que va passar per aquí de camí cap a Barcelona cap al 1151.

Un cop refrescats, pugem altre cop les escales que ens porten cap al jaciment. Ara ja és obert i hi ha un arqueòleg que comença la visita fent-nos una demostració de la fabricació d'estris tallants de sílex. També ens explica el tipus de fauna que corria per aquestes terres a l'època del neandertal: elefants, hienes, tigres, cèrvols... De tots ells se n'ha trobat restes fossilitzades.
Després, tots els nens del grup van a buscar l'"armament" i anem cap a fer tir amb llança i arc, vejam si cacem alguna cosa per dinar!

Després de practicar el tir amb arc i la llança (amb impulsor), seguim la visita sense haver caçat quasi res ;-)
Entrem en un recinte tancat que queda sota del capelló (o balma) que actualment està en excavació i veiem un audiovisual molt interessant. En acabar, el guia ens explica les diferents parts de l'excavació, com és la feina que fa un arqueòleg, etc. També ens diu que a l'agost els estudiants d'arqueologia fan de voluntaris i els veurem en acció, si volem venir a veure'ls. Ho farem, segur!

Un cop finalitzada la visita, tornem a l'AC a dinar, descansar i tornem cap a casa. Aquest, ha estat un cap de setmana molt cultural!

1. Aquest cap de setmana hi hem estat, inspirats en aquesta entrada. Només hem fet el molí paperer, doncs només hi hem estat 24 hores. Ens ha agradat molt! Gràcies per fer-nos-ho conèixer.

Hem dormit al mateix lloc que vosaltres, davant el parc (https://maps.google.com/maps?q=41.52768,1.690389&num=1&t=h&z=19). Per cert, al teu enllaç no es marca el lloc exacte. Hi hem estat bé, però una mica de trànsit, sense arribar a ser molest.
    No sé si és millor lloc el carrer de darrere: https://maps.google.com/maps?q=41.527293,1.689306&num=1&t=h&z=19

Un altre dia hi tornarem, per veure l'Abric Romaní, potser de camí al museu de la pell d'Igualada.